Lowa van passie naar perfectie
De start van LOWA
Lowa is al bijna een hele eeuw een begrip in schoenenland. Het merk is opgericht in 1923 in het pittoreske Jetzendorf (vlakbij München) door schoenmakerszoon Lorenz Wagner. De passie en het vakmanschap is er met de paplepel ingegoten bij de familie Wagner, want ook broers Hans en Adolf hebben beiden een schoenenbedrijf opgezet.
Lorenz Wagner was een geniaal ontwikkelaar en besteedde dagen aan het ontwerpen van de beste leest, de beste zool en het beste model. En zo begon de productie van de traditionele ‘Beierse Haferlschuhe’. Dit is een term die werd bedacht door Engelse edelen: ‘half shoe’.
Voor de jonge Wagner was een schoen pas klaar als het de perfecte pasvorm had en deze functioneerde zoals bedoeld. Hij gebruikte alleen de beste leersoorten en besteedde veel zorg aan de schacht en zool. Hij maakte gebruik van de “zwiegenähten” (dubbel gestikt) methode uit de bergen en produceerde zo duurzame en tijdloze schoenen van hoge kwaliteit. Deze manier van gedetailleerd formeren zorgde ervoor dat uitbreiding van Lowa in 1930-1931 noodzakelijk werd. Zogezegd, zo gedaan. De eerste fabriek werd een feit.
Met vallen…
Lowa heeft niet alleen maar succes gekend. De jaren 30 en 40 zijn moeilijke tijden voor Lorenz. De Grote Depressie (1929-1941) en de daaropvolgende Tweede Wereldoorlog hebben wereldwijd een grote negatieve economische impact veroorzaakt. Na een korte tijd van overleven werd Lowa in 1949-1950 hard getroffen door de gevolgen van de Koreaanse Oorlog. De grondstofprijzen werd duurder waardoor de productiekosten enorm stegen. Om overeind te kunnen blijven staan moest het bedrijf diep in de buidel tasten. Toen de prijzen plotseling weer daalden, werd het voor Lowa vrijwel onmogelijk om de openstaande schulden af te betalen. Tot overmaat van ramp overleed Lorenz Wagner in 1953.
…en opstaan!
Josef “Sepp”Lederer, in 1931 begonnen als leerjongen bij Lowa, nam samen met zijn vrouw Berti, de dochter van Wagner, het bedrijf over. Zij borduurden voort op de visie van de oprichter. In 1957 werd de Lowa-strategie door een succesvolle Expeditie naar de top van de 8047 meter hoge Broad Peak bijgestuurd. In samenwerking met verschillende expedities wereldwijd werd er gewerkt aan nieuwe innovaties en ontwikkelingen die weer leidde tot geslaagde bergbeklimmingen.
De jaren '70 kenden voor Berti en Sepp niets anders dan succes. Zo werden in 1970 de eerste Vulka-zolen geboren door een investering in de nieuwe kunststoftechnologie. Dit is een zool met een combinatie van 100% vochtbescherming, vormvastheid en isolatie voor de kou. Twee jaar later werden ze naast hun wandelschoenen en bergschoenen ook succesvol in de productie van skischoenen. In 1977 was de verkoop zo succesvol dat er niet één, maar twee nieuwe productiehallen werden bijgebouwd. In 1982 verscheen voor het eerst het tot op heden bekende bergschoenmodel: de TREKKER.
Van vader op zoon op kleinzoon
In 1988 betrad Stefan Lederer, zoon van Sepp en kleinzoon van Lorenz Wagner, de troon van Lowa. Met de neus dezelfde kant op zette hij de koers consequent voort. Hij ontwikkelde onder andere de Lowa Street Trekker. Door de zachte winters kreeg Stefan het niet makkelijker. In het begin van de jaren '90 moest de Lowa familie keuzes maken en besloot een deel van de aandelen te verkopen. Dit bleek een goeie keuze want in 1993 ontstond er onder leiding van Werner Reihtmann een overname van het Italiaanse Tecnica, een moederbedrijf die merken als Nordica, Blizzard en Moon Boot onder zich droeg. De skischoenen van Lowa werden ondergebracht bij Tecnica. Dit betekende dat Lowa zich volledig op wandel- en bergschoenen kon gaan richten. Daarnaast ging Lowa op zoek naar de mogelijkheden tot internationale uitbreiding. En zo groeide de droom van Lorenz Wagner met een oppervlakte van 15m² uit naar een groot bedrijf van 7000m².
De welbekende Renegade
Hedendaags is de Lowa Renegade één van de bestverkochte schoenen van Lowa. De in eind jaren '90 ontworpen wandelschoen kon door een nieuwe technologie direct worden aangegoten met de zool. Dit zorgde voor een enorme vermindering in gewicht alle landen liepen letterlijk weg met dit innovatieve model. Niemand kon er nog omheen, de internationalisering van Lowa was een feit. De Renegade is een prettige wandelschoen die geschikt is voor wandelingen in Nederlandse bossen, maar ook de gebaande bergpaden zonder moeite kan trotseren. Deze wandelschoen van Lowa kent inmiddels een eigen uitgebreide collectie.
Lowa in het hier en nu
In 2019 besloot Werner Riethmann zich terug te trekken en maakt hij plaats voor de nieuwe directeur Alexander Nicolai die samen met Matthias Wanner (CEO) en Rudolf Limmer (CFO) in 2020 als nieuwe team aan de slag ging. Met dezelfde gedrevenheid als hun voorgangers is Lowa ook nu een toonaangevend merk op gebied van outdoor schoenen.
De tijdlijn van Lowa
1923 - Lorenz Wagner begint het Lowa tijdperk met de Beierse haferlschoen.
1931 - De basis voor succes gaat verder met bergschoenen voor bergjagers en geregen.
1937 - Vitale Bramani en Ettore Castiglioni komen met de Vibram®-zool (gevulkaniseerde rubberen nokkenzool) en laten deze uitvoerig testen.
1953 - Oprichter en geestelijk vader van Lowa Lorenz Wagner komt te overlijden
1955 - Lowa wordt overgenomen door dochter Berti en echtgenoot Josef "Sep” Lederer
1957 - Het bedrijf begint met sponsoring van expedities en sporters.
1970 - De eerste Vulka-zolen ontstaan.
1972 - De Lowa skischoenen worden een succes door het introduceren van het “Air”-systeem.
1977 - Uitbreiding van twee nieuwe hallen. GORE-TEX technologie wordt op de markt gebracht.
1982 - De Trekker kwam op de markt en daarmee werd de trekkingsschoen geboren.
1988 - De kleinzoon van Lorenz Wagner en zoon van Sepp en Berti: Stefan Lederer neemt als derde in de generatie de leiding over van zijn ouders. Hij ontwikkelde de Lowa Street Trekker.
1992 - Door zware verliezen werden er aandelen verkocht en nam Werner Riethmann de leiding over.
1993 - Reorganisatie en samenwerking met het Italiaanse bedrijf Tecnica. Dit betekende het einde van de skischoenen van Lowa. Lowa richtte zich weer volledig op berg- en wandelschoenen.
1994 - Wederom een uitbreiding en dit met magazijn- en kantoorgebouwen.
1995 - De lichte wandelschoenen werden geïntroduceerd. Dit zijn de voorlopers van de hedendaagse All Terrain Classic-lijn (ATC).
1996 - Lowa begint een samenwerking met de Verenigde Staten en kort daarna ook met Canada.
1997 - De eerste lichtgewicht Renegade wordt geproduceerd. Dit is nog steeds een bestseller en inmiddels in bijna 100 verschillende varianten verkrijgbaar.
1998 – 2016 - In de daaropvolgende jaren boekt Lowa het ene na het andere succes en veroverde de wereld. In 2010 verkochten ze voor het eerst meer dan twee miljoen schoenen.
2017 - De Perfomance collectie komt uit. Deze is ontwikkeld samen met de Lowa Pro-Teamsporters.
2019 - Alexander Nicolai wordt de nieuwe directeur en krijgt een nieuw managementteam: Matthias Wanner en Rudolf Limmer. Ze kopen het bedrijf Riko Sport op waardoor het personeelsaantal oploopt van 250 naar meer dan 2000.
Vandaag - Lowa is met een verkoop van bijna drie miljoen schoenen per jaar marktleider in onder andere Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Ze verkopen producten in 75 exportlanden en supporten meer dan 30 sporters in het Lowa Pro-Team, Active-Team en Climbing-Team.